Ryttarutveckling nivå 1

En satsning i samarbete med Svenska Ridsportsförbundet för dig som är mellan 11-25 år och vill utvecklas inom både hoppning, dressyr och hästkunskap.

Under hösten kommer det finnas en unik möjlighet för er som vill träna och fylla på er kunskapsbank ännu mer! Vi kommer genomföra förbundets Ryttarutveckling nivå 1 samtidigt som vi fyller ut den med spännande clinics och träningar.

Ryttarutveckling nivå 1 är det första steget i ridsportens utvecklingsmodell och vänder sig till dig som vill utvecklas i din ridsportskarriär. I det här första steget är det stort fokus på hästens omvårdnad, ditt eget välmående och att befästa grunderna i ridningen. Vi kommer under hösten ha flera träffar både avsuttet och uppsuttet.

Kursupplägg:

Träff 1 26/8 kl. 14.00 - Uppstart och trygg utvecklingsmiljö. Tillsammans med ridläraren kommer deltagarna prata igenom mål och förväntningar med projektet, ha en föreläsning/workshop om trygg utvecklingsmiljö samt rida en dressyrträning.

Träff 2 10/9 kl. 08.00 - Hästkunskap och dressyrträning. Hästkunskap med fokus på hästens skötsel och hästens utrustning, samt dressyrträning.

Träff 3 11/9 kl. 18.00 - Hästkunskap med fokus på hästens beteende.

Träff 4 12/9 kl. 18.00 - Clinic med fokus på ridningens grunder och ryttarens grundutbildning.

Träff 5 24/9 kl. 08.00 - Hoppträning. Deltagarna samlas 08.00 och bygger fram banan gemensamt innan ridpasset.

Träff 6 22/10 kl. 08.00 - Hästkunskap och ridning. Hästkunskap med fokus på hästens anatomi och ett ridpass.

Träff 7 29/10 kl. 08.00 - Hästkunskap och ridning. Hästkunskap med fokus på friskvård och sjukdomslära, samt ett ridpass.

Träff 8 21/11 kl. 18.00 - Avsutten träning och kost. En träff med fokus på hur du tränar och tar hand om dig själv.

Träff 9 3/12 kl. 08.00 - Hästkunskap och ridning. Hästkunskap med fokus på hästhållning och ett ridpass.

Träff 10 10/12 kl. 08.00 - Ridning och avslutning. Kursen avslutas med ett ridpass och utvärdering.

Utbildningen är på ca 45 timmar under höstterminen och som deltagare förväntas du lägga ner eget arbete i förberedelser och efterarbete utöver dessa timmar. Utbildningswebben för ryttarutveckling 1 ingår i kostnaden för kursen och beställs av föreningen till er som kommer att delta. I satsningen ingår även en väst med brodyr samt två stycken starter på höstens klubbtävlingar, en i dressyr och en hoppning med inverkansbedömning. Datum för klubbtävlingarna kommer senare.

Projektet vänder sig till dig som är medlem i Växjö Ridklubb, är mellan 11-25 år gammal och vill utvecklas inom hästsporten. Både privatekipage och ridskoleekipage är välkomna att delta. Ansökan sker via mejl till: sofia.sandberg@vaxjoridklubb.se. Skriv en kort presentation om dig och din nuvarande nivå som ryttare.

Kostnad: 2400kr inklusive en väst värde ca 800kr. Utbildningen är subventionerad tack vare projektmedel från Svenska Ridsportsförbundet. Ordinarie pris för kursen är 4600kr. Fika ingår, ange eventuella allergier vid ansökan. Begränsat antal platser.

Vi ser fram emot att ta emot era ansökningar!

Publicerad: 2023-05-25

Senast uppdaterad: 2024-02-05