Klubbhoppning 10 dec

Anmälan till Klubbhoppning söndag 10 december.

1. Anmälningstiden går ut den 7/12 kl:21.00. Återtagen anmälan/strykningar efter anmälningstidens utgång debiteras. Efteranmälan mottages i mån av plats, efteranmälningsavgift tillkommer på 100:- kr/klass.

2. Anmälningar sker via mejl till sofia.sandberg@vaxjoridklubb.se, du får bekräftelse på din anmälan så du vet att den har kommit fram. Till poänghoppningen, anmäl gärna hela laget i samma mejl.

3. Startavgift 150:-/klass betalas innan tävlingen börjar. Endast Swish.

4. Uppstallning kan ej ordnas för ekipage utifrån, du måste vara medlem för att kunna delta i tävlingen. Endast personer som rider lektion på ridskolan får starta på skolhäst.

5. Tävling sker inomhus, framridning i lilla ridhuset.

6. Förfrågningar besvaras av Sofia på e-post enl. ovan.

7. Lektionsryttare anmäler i samråd med sin ridlärare. Du måste prata med din ridlärare innan du skriver upp dig.

8. Man får endast starta en gång/klass. Vid många anmälda får man i första hand starta en klass var.

9. Prisutdelning sker till fots efter tävlingens slut. Även prisutdelning för totalsegrare i LM/KM sker då.

10. Startlista och funktionärslista kommer att sättas upp senast 9/12 i stallet.

11. Ska du inte tävla men är sugen på att hjälpa till? Mejla till Sofia.

12. Alla startande kommer att få obligatoriska funktionärsuppgifter, personer under 12 år ska ha med sig en vuxen som hjälper till.

13. Preliminär tävlingsstart kl. 9.00

Klass 1.Lektionsmästerskap ponny (endast lektionsponnyer)

Klass 1a, 20 cm

Klass 1b, 40 cm

Klass 2, Klubbmästerskap ponny (både privatponnyer och lektionsponnyer)

Klass 2a, 40 Klass 2c, 80

Klass 2b, 60 Klass 2d, 100

Klass 3, Lektionsmästerskap häst (endast lektionshästar)

Klass 3a, 20 cm

Klass 3b, 40 cm

Klass 4, Klubbmästerskap häst (både privathästar och lektionshästar)

Klass 4a, 30 cm

Klass 4b, 50 cm

Klass 4c, 70 cm

Klass 4d, 90 cm

Klass 5, Poänghoppning (Höjden i klass 5 är ett riktmärke, både lägre och högre hinder kan förekomma på banan)

Klass 5a, 20 cm – ledare tillåtet

Klass 5b, 40 cm

Klass 5c, 50 cm

Så här går poänghoppningen till:

Syftet med poänghoppningen är att öka gemenskapen och ha roligt tillsammans med både nya och gamla vänner.

Börja med att bilda ett lag:

• Laget ska bestå av 3-4 personer.
  • Laget måste rida minst två olika höjder t.ex. två personer som rider 20 cm och två som rider 40 cm.
  • Varje person får bara vara med i ett lag och får starta en gång.

Så här går det till:

Du rider en bana på en bestämd tid och ska samla så många poäng som möjligt. Varje hinder på banan är värt ett visst antal poäng efter ”svårighetsgrad” på hindret. När tiden är ute får du avbryta ritten oavsett hur många hinder du har hoppat, om det finns tid kvar när du hoppat hela din bana så får du hoppa flera hinder. Tänk på att rida bra vägar och vara schysst mot hästen, oschysst ridning medför 0 poäng på hela ritten.

Du sätter själv ihop en bana, alla hinder måste hoppas åt rätt håll och varje hinder får hoppas max två gånger. River man ett hinder när man hoppar får man noll poäng för det och rivet hinder får ej hoppas igen. Det kommer finnas ett förslag på bana för dig som inte vill komma på en egen.

Laget poäng slås ihop och delas på antalet deltagare i laget för att få fram medelpoängen för lagets hoppning. Det lag med högst medelpoäng vinner tävlingen, men alla lag blir placerade och får rosett.

Ditt lag kan börja samla poäng redan innan tävlingen, genom att göra några av sakerna på listan nedan. (Punkt 1-4 rapporteras i förväg via mejl senast den 9/12 för att få poäng)

1. Kom på ett lagnamn 1p
  2. Ha en person som startar 20 cm 10p